VIVA MEXICO – WIWAT SZAMOTUŁY – VIVA POLONIA

Grupa zasadnicza naszego zespołu wróciła z ponad dwutygodniowej podróży do Meksyku 🇲🇽. To kolejny wyjazd propagujący folklor szamotulski i polski w wykonaniu młodych mieszkańców naszego miasta i powiatu.

W czasie naszego tournée za oceanem spędziliśmy prawie 30 godzin na pokładach samolotów  i przejechaliśmy setki kilometrów po meksykańskich drogach, by aż 18 razy wystąpić przed najcudowniejszą  publicznością, jaką nasi tancerze mogli sobie wyobrazić, i reprezentować Szamotuły i naszą ojczyznę na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Latynoamerykańskiego.

0_0001 002005

Wyjazd rozpoczęliśmy od podróży do Warszawy, skąd z przesiadką w Paryżu lecieliśmy do meksykańskiej stolicy. Na miejscu po podróży metrem dotarliśmy do hotelu położonego w samym centrum miasta. Przez dwa dni zwiedzaliśmy Miasto Meksyk, oczarowani kolonialną zabudową, różnorodnością i niepowtarzalną atmosferą jednej z największych metropolii na świecie. Odwiedziliśmy między innymi trzeci co do wielkości plac na świecie – Zocalo, sanktuarium Matki Boskiej z Gwadelupy, pełne życia śródmieście czy jeden z największych parków miejskich świata – Chapultepec. Zachwyceni stolicą i wypoczęci po długiej podróży, autobusem wyruszyliśmy do miasta będącego „sercem” festiwalu – Tulancingo.040 058

2_1 2_2

2_3 2_4 2_5 2_6 2_7 2_8 2_10 049

Trwający od 7 do 18 września festiwal rozpoczęliśmy od integracji z innymi zespołami, pełnej tańca, śpiewu i wspaniałej zabawy.  Piękno naszego folkloru zostało zauważone już po pierwszym koncercie i zaowocowało zaproszeniem na festiwal w Ameryce Połuniowej. W festiwalu oprócz nas uczestniczyły zespoły z Ekwadoru 🇪🇨, Kolumbii 🇨🇴, Litwy 🇱🇹 oraz oczywiście, nasi gospodarze z Tulancingo. Tancerze pokazali na scenie mnóstwo tradycyjnych tańców swoich regionów, a przede wszystkim ogromną pasję do tańca i niezwykłą energię. Szczególnie imponująco prezentował się zespół z Bogoty (Kolumbia), którego członkami były wyłącznie osoby „50+” – pokazali oni, że wiek jest tylko liczbą, a kondycji mógł pozazdrościć im niejeden młody człowiek. Ogromne wrażenie wywarł na nas także Ekwador, który na scenie czarował swoimi dostojnymi ruchami i egzotycznymi kostiumami o ogromnym zróżnicowaniu. Zespoły z Litwy i z Meksyku również pokazały się w świetle reflektorów z najlepszej strony, entuzjastycznie występując przed zachwyconą publicznością.

Nasz zespół w Meksyku zaprezentował bogaty repertuar. W jedenastu miastach widownia mogła poznać tańce i przyśpiewki z Rzeszowszczyzny, oglądać romantycznego kujawiaka z żywiołowym oberkiem czy pełnego pasji krakowiaka narodowego. Najistotniejsze dla nas było jednak ukazanie rodzimego, szamotulskiego folkloru, który z ogromną dumą mogliśmy zaprezentować „na drugim końcu świata”. Przygotowaliśmy również dwie meksykańskie piosenki – „Cielito lindo” i „La cucaracha”  – które były nagradzane niesłychanym aplauzem zarówno na początku, jak i na końcu melodii. Meksykańska publiczność, znana ze swojej wylewności, niejedną i niejednego z nas poruszyła do łez, a także dodała niezwykłej energii do działania.

Mieliśmy też ogromny zaszczyt być honorowymi gośćmi na koncercie upamiętniającym odzyskanie niepodległości przez Meksyk  w San Augustin Metzquititlán oraz braliśmy udział w przepięknej paradzie rozpoczynającej świętowanie dnia zwycięstwa w mieście Zacatlán gdzie mieszkańcy wiwatując obsypywali nas confetti.

3_1 3_2

Organizatorzy festiwalu zadbali także, żebyśmy poznali meksykańską kulturę – dzięki domowemu jedzeniu mogliśmy spróbować lokalnych dań i napojów, które przygotowywali dla nas mieszkańcy miast w których gościliśmy. Zwiedziliśmy także piramidy Teotihuacan czy miasto Huasca (w którym nakręcono Maskę Zorro!). Między występami w mieście Pahuatlan relaksowaliśmy się na basenie, który położony był w niesamowicie malowniczej górskiej okolicy.

Wizyta w Meksyku pokazała nam również, jak bardzo różne od siebie są nasze rzeczywistości i podejście do życia. Widzieliśmy fawele i trudną codzienność dużej części tamtejszego społeczeństwa. Mimo trapiących ich problemów, Meksykanie okazali się jednak niezwykle gościnnym, pogodnym narodem, a mieszkańcy Tulancingo i ich pozytywne nastawienie do życia zapewnili nam niezapomniane wrażenia.

4_1 4_2

Z pewnością wyjazd ten uważamy za bardzo udany pod względem artystycznym, zarówno z naszej strony, jak i innych zespołów.  Towarzyszyła nam również cudowna atmosfera i – co istotne – wakacyjna pogoda.

Ogromnie dziękujemy naszym przyjaciołom z Meksyku za wspaniały festiwal, rodzinną  atmosferę i zaangażowanie, które włożyli w organizację wydarzenia. Dziękujemy również innym zespołom za niezapomniane wrażenia, serdeczność, setki zdjęć i cudowną zabawę.

Dziękujemy także wszystkim , którzy przyczynili się do możliwości propagowania naszego folkloru poza naszym kontynentem. To dzięki ich życzliwości mogliśmy być ambasadorami naszego miasta i kraju z dumą prezentując nasze barwy.

Wyjazd został sfinansowany z pieniędzy uczestników, Szamotulskiego Ośrodka Kultury, Miasta i Gminy Szamotuły oraz Powiatu Szamotulskiego.

5_1 5_2 5_3 5_4

087

Gracias por los maravillosos momentos en el festival, amigos de México.

Viva México! Wiwat Szamotuły! Viva Polonia!